Reakce pana Jana Kryšpína na otevřený dopis fanoušků HC Sparta Praha vedení klubu v souvislosti se zvýšením cen permanentních vstupenek je pro mě v mnoha pohledech překvapivá a zvláštní. Proto jsem si dovolil přinést její jednotlivé části okomentovat.
Dobrý den Redakce (nicméně raději bych oslovoval konkrétního člověka),
KOMENTÁŘ: Irelevantní úvod, trik s cílem naznačit, že druhá strana je zbabělá.
Níže najdete reakci na váš otevřený dopis, který obsahuje celou řadu nepravd a zavádějících informací.
KOMENTÁŘ: arogantní pokračování úvodu okamžitě snažící se naznačit, že druhá strana hraje nefér. Nešťastný začátek reakce pokračuje.
Úvodem věřte, že HC Sparta Praha, jako jeden z nejtradičnějších klubů v Evropě, si velice váží všech fanoušků (těch dlouholetých obzvláště) a snaží se navazovat na bohatou historii klubu a fanouškovství k němu.
Vyřazení v letošním semifinále je stejně bolestné pro hráče, realizační tým, fanoušky, vedení a zaměstnance klubu. Hráči, realizační tým, vedení a všichni pracovníci klubu se každoročně snaží udělat maximum pro dosažení co nejlepších výsledků klubu. Stejně tak jako se fanoušci snaží udělat maximum v podpoře hráčů na ledě, za což jim patří velký dík!!!!
KOMENTÁŘ: příjemné ocenění snahy všech, kterým na Spartě záleží – fanoušků, hráčů, funkcionářů. Palec nahoru
Níže vyjádření k jednotlivým vašim bodům –
1.
- Rozhodně není na místě srovnávat cenu vstupenek/permanentek dnes a před 10 lety. Jak všichni víme, ceny vstupů (energie, personál, atd.) neustále stoupají a přirozeně je potřeba je promítnout do ceny vstupného. Navíc není pravdou, že cena celoročních permanentních vstupenek každoročně narůstá, ba naopak, za poslední 3 roky byla stále ve stejné výši (pro stávající permanetkáře Zlatá karta stála v sezoně 2012/13 – 3 300 Kč a Rudá karta 1 250 Kč, stejně jako v dalších sezonách 2013/14 a 2014/15)!!!!
KOMENTÁŘ: nikdo netvrdí, že srovnáváme cenu vstupenek dnes a před 10 lety. Bylo však naznačeno, že permanentkáři čerpali výraznější výhody tehdy, oproti současnému stavu. Výhodou se nemusí myslet pouze cena. Klub má samozřejmě plné právo zvednout ceny vstupenek. Nikdo mu to neupírá. Stejně tak by ale klub neměl upírat fanouškům právo vyjádřit s cenami souhlas či nesouhlas – ať už formou petice, otevřeného dopisu nebo prostě tím, že se fanoušci permanentní vstupenky buďto vůbec nekoupí, nebo si koupí levnější verzi. Je na klubu, jestli bude mít větší zisk z natřískaného kotle navrátivšími gaučáky, nebo slušně zaplněnou podélnou tribunu permanentkáři.
- Tipsport Arena má bohužel některá specifika, která neumožňují zásadně zlepšit servis pro návštěvníky i když se o to snažíme a každoročně investujeme miliony do oprav (v posledních letech byly opraveny například veškeré toalety, zakoupena nová světla a mantinely, mapping, výmalba atd.). Jedna věc jsou dispozice a možnosti haly, další věci jsou výkony týmu a doprovodný program pro návštěvníky. Jsme přesvědčeni, že produkce domácích zápasů Sparty jsou na vysoce nadstandartní (ne-li nejlepší) úrovni v lize. Věříme tak, že pro hokejovou i mimo hokejovou zábavu, kterou fanouškům nabízíme, je rozhodně dobrý důvod proč zápasy Sparty navštěvovat.
KOMENTÁŘ: Tipsport Arena má specifika, opravy jsou znát. To je pravda, zároveň právě zastaralost haly, kapacity toalet a občerstvení a další kritéria, dle kterých lze hodnotit komfort pro fanoušky degraduje srovnání cen permanentních vstupenek s ostatními kluby. Jak sezení na podélné tribuně, tak stání v kotli nabízí jedny z nejhorších výhledů v extralize, samotná hala i přes opravy má své nejlepší za sebou. Kromě Zlína, Litvínova a nejsou v extralize s horším výhledem, respektive zastaralejších. A i na těchto stadionech bývá výhled na ledovou plochu lepší. Toto není kritika haly, fanoušci k ní mají srdeční vztah, ale zároveň je to důležité kritérium, které ovlivňuje jejich názor na ceny vstupenek. Doprovodný program je skvělý prvek, který zlepšuje zážitek, ale neměl by být považován za jeden z hlavních argumentů, proč se ceny zvyšují.
- Je potřeba si jasně uvědomit, že příjem z ticketingu (ze vstupného) je nedílnou součástí rozpočtu každého klubu a v trochu zjednodušeném modelu platí, že čím větší příjem ze vstupného, tím lepší tým si může klub dovolit. I v Čechách jsou hokejové kluby, které jsou schopni prodat více jak 5 000 permanentních vstupenek za diametrálně vyšší cenu než Sparta (pro srovnání Sparta v sezoně 2014/15 prodala 3 000 ks) a jen tím v podstatě zaplatit kompletní elitní pětku (např. Brno, Pardubice, a další).
KOMENTÁŘ: Ano, jsou kluby, které prodají víc permic. Většinou ve městech, kde je kulturní a především sportovní vyžití na mnohem nižší úrovni než v Praze. Jak v Pardubicích, tak v Brně není, co se týče sportovních klubů, prakticky konkurence. Proto je jasné, že se dá počítat s vyšší návštěvou na jediné výraznější sportovní zábavě ve městě (Zbrojovku Brno, respektive fotbalové Pardubice doufám nikdo nebere jako konkurenci). Co se týče permanentních vstupenek, zajímalo by mě, jestli se jedná čistě jen o permanentkáře, kteří si zakoupili vstupenky na volně dostupné tribuny, nebo jestli jsou v tomto zahrnuti i sponzoři a jejich místa zaplacená sponzorskými příspěvky.
Zásadně se neztotožňuji s názorem, že za fanouškem utracené prostředky (za vstupenku, nebo permanentku) nedostává adekvátní produkt. Tří hodinová hokejová zábava s bohatým doprovodným programem v hodnotě 3 až 7 piv mi skutečně nepřijde mnoho. V případě permanentní vstupenky jde o zábavu na 7 měsíců.
KOMENTÁŘ: Často nedostává a to je i chyba extraligy, ve které je zbytečně mnoho klubů. Proto také je velká část zápasů nudná a bez náboje a to se odráží v návštěvách. Co je na tomto názoru pana Kryšpína nejen dle mého názoru ale i názorů dalších fanoušků vyloženě urážející je zjednodušení této problematiky náklady na pivo. Naznačuje pan Kryšpín, že fanoušci, kterým se tyto ceny nelíbí, jsou pouhé „násosky“? Plebs? Mohl bych se pana Kryšpína v této souvislosti zeptat, kolik piv si koupí za svůj plat? Argumentovat počtem piv, které si lze za vstupenku koupit je absurdní podivuji se, že toto PR oddělení panu Kryšpínovi v odpovědi na otevřený dopis nezatrhlo.
2.
- Pro samotné naplňování haly při domácích zápasech a oslovování nových potenciálně loajálních fanoušků připravujeme celou řadu marketingových akcí, zajišťujeme silnou mediální kampaň/prezentaci klubu a zápasů apod.
KOMENTÁŘ: ano, akcí je řada, mediální prezentace je skvělá. Je otázkou tedy, proč se i přes toto všechno nedaří halu naplnit. Někde je chyba. Kde asi?
- Nejvěrnější fanoušky, jak členové fanklubu Sparty sami nejlépe ví, dlouhodobě podporujeme a to hned několika způsoby – ať už to jsou příspěvky na dopravu u venkovních zápasů (v sezoně 2014/15 téměř 100 000 Kč), příspěvky na choreo/vlajky/tyče, poskytnutí prostoru pro Fan club přímo v hale a podobně.
KOMENTÁŘ: 2014/2015 – 100 000 na dopravu na venkovní zápasy? Dovedu si představit, že za obě sezony 2013/2014 a 2014/2015 ano. Dvě ne. Zde by mě zajímala čísla od předsedy FC. Příspěvky pro Fan Club oceňují všichni, kteří v něm jsou. Dalo by se též namítnout, že další formy generace prostředků na fungování fanouškovských aktivit klub reguluje (např. ultras merchandising). Především je toto však odbíhání od tématu cen permanentních vstupenek a naznačení že by fanoušci měli být klubu zavázání a nestěžovat si. Mně osobně se to příčí. Klub by toto měl dělat – pokud se pro to jednou rozhodne – dobrovolně bez toho, aby to následně využíval jako protiargument.
3.
- Věřte, že aktuální ceny vstupenek a permanentek jsou výsledkem hluboké dlouhodobé analýzy zohledňující celou řadu faktorů - od nákladů na zápas, přes rozvržení jednotlivých míst v hale až po snahu vyjít vstříc finančním možnostem každého fanouška. Záměrně jsme stanovili ceny permanentních vstupenek do některých sektorů tak, aby finální cena byla dokonce výrazně nižší než v předchozích letech. A to právě s cílem přilákat do hlediště fanoušky například z řad studentů, nebo rodin z dětmi (rozhodně nemohu tak přijmout váš argument, že se nesnažíme umožnit těmto cílovým skupinám stát se věrným fanouškem Sparty).
Ano, objektivně musím přiznat, že u nejlepších míst v hale došlo ke zdražení, což pro některé dlouholeté držitele permanentek může znamenat vyšší finanční zátěž. Je však potřeba si uvědomit, že jako v každé hale, jsou nejlepší místa v omezeném počtu a tato místa jsou rodinným stříbrem každého klubu (tzn. musí mít adekvátní cenu). Držitel permanentky má přirozeně možnost vybrat si případně levnější permanentku, i když s horším výhledem než na který je zvyklý.
KOMENTÁŘ: Osobně věřím, že tomuto rozhodnutí hluboká analýza předcházela. Zároveň by mě zajímalo, jestli klub počítá a je ztotožněn s přesunem fanoušků, kteří doteď seděli na atraktivnějších místech, zpět do kotle, respektive na kraje podélné tribuny a že je možné, že prostředek haly bude poloprázdný – samozřejmě za předpokladu, že fanoušci budou dodržovat zasedací pořádek. Ano, je na každém fanouškovi, jaké má priority a kolik si může dovolit za vstupenky na zápasy. Toto skokové navýšení ale pravděpodobně bude mít za následek, že řadu dlouholetých fanoušků od nákupu permanentky odradí.
- Ceny vstupenek a permanentek HC Sparta Praha jsou v porovnání s ostatními kluby v rámci TELH naprosto průměrné a to nemluvím o ceně vstupenek jinde v Evropě/ve světě, kde jsou ceny až několikanásobně vyšší. Můžete argumentovat, že kupní síla v České republice nedosahuje takové úrovně jako například v Německu, nicméně pravdou zůstává, že náklady spojené z provozem klubu jsou u nás srovnatelné jako všude jinde. Pokud chceme zachovat konkurenceschopnost v rámci Evropy, kterou jsme myslím v letošním ročníku CHL dokázali, musíme tyto prostředky zajistit jinde. Ceny vstupenek by měly zohlednit i jeden zásadní fakt, a to že za Spartou nestojí město ani region s bohatou finanční dotací, tak jako je to běžné u některých extraligových i prvoligových klubů. Tyto prostředky pak musí klub získat od partnerů nebo majitelů klubu.
KOMENTÁŘ: Ceny v porovnání s ostatními průměrné jsou, kvalita zázemí v hale podprůměrné, výsledky od roku 2006/2007 průměrné – vhledem ke kvalitě kádru podprůměrné. Co se týče argumentace s příspěvky od krajů a měst – to už je na vedení a jeho schopnostech, jestli si podobné výhody dokáže vyjednat či nikoliv. Nemělo by to být považováno za důvod, proč je třeba zvýšit ceny vstupenek.
Ani levné vstupenky nezaručí plnou halu na každé utkání a v konečném důsledku výběr ze vstupného pak ani nepokryje náklady spojené s utkáním (jak ukázal i pokus konkurenčního pražského klubu, kde vstupné bylo v některých případech hluboko pod provozními náklady na utkání).
KOMENTÁŘ: Argumentovat klubem s minimem skalních fanoušků, hrající v hale, kterou fanoušci nemají rádi, hrající na baráž o extraligu je zcestné.
Níže najdete interní porovnávací tabulku s přehledem cen permanentních vstupenek ostatních klubů TELH za sezonu 2014/15
Žlutě jsou vyznačené případy, kdy byla permanentní vstupenka levnější než HC Sparta.
Navíc málokterý klub poskytuje slevy pro stávající permanentkáře, nebo je alespoň nezveřejňuje. Pokud slevy poskytuje, nedosahují ani zdaleka takové slevy jako u HC Sparta. Žlutě jsou vyznačené případy, kdy byla permanentní vstupenka levnější než HC Sparta.
HC Sparta jako jediný z 3 klubů nově nabízí i permanentky do 5 kat (za nesrovnatelně nižší cenu).
KOMENTÁŘ: Již rozvedeno – nelze brát v potaz jen cenu vstupenek, ale i kvalitu zázemí, kterou za ni fanoušek dostane. Tím není myšlená jen show během zápasu (ta nemá konkurenci) ale především zázemí jako toalety, na které se během přestávky při návštěvě nad 7000 nedá dostat a stánky s občerstvením, u kterých člověk někdy čeká i pět minut po začátku třetiny. Pokud se Sparta přestěhuje do O2 Areny, nebo výrazně zrekonstruuje holešovickou halu, bude navýšení cen více než adekvátní.
Náš interní průzkum více méně koresponduje i podobnou tabulkou, kterou připravila BPA (pro porovnání níže)
KOMENTÁŘ: Liberec, Pardubice, Vary, Hradec, Třinec, Slavia, Plzeň, Vítkovice, Kometa – vše modernější haly a ty zbylé s lepším výhledem.
- Pro sezonu 2015/16 jsme navíc vyšli vstříc požadavkům ze strany fanoušků a nově nabízíme permanentní vstupenky včetně play off (pro ty, kteří věří v úspěch klubu, nechtějí ani v play off kupovat jednotlivé vstupenky a zároveň chtějí vyjádřit loajalitu ke klubu). Na druhou stranu, pro ty držitele permanentek, kteří nabídku permanentek s play off využít nechtějí, se nic nemění a klub jim i nadále bude jejich místa na play off držet.
KOMENTÁŘ: Ano permanentky pro play-off jsou, ale vyplatí se (odhadem), jen pokud Sparta vyhraje titul a cestou odehraje v každém kole 3 zápasy doma.
Přirozeně vás nemohu nutit k zakoupení permanentní vstupenky, pokud cítíte, že za své peníze nedostanete adekvátní produkt. Osobně si to však nemyslím.
Co mě překvapuje je, že forma petice, kterou organizujete, je ve světle faktů, uvedených výše, zarážející. Osobně bych předpokládal, že zvolíte formu dialogu při osobním setkání (stejně jako tomu bylo v minulosti, například u návštěvního řádu, nebo při předsezonním setkání s fanoušky), namísto útoku, který může Spartu jen poškodit.
KOMENTÁŘ: Opět neprofesionální, ublíženecká reakce. Naznačuje, že se mělo jednat za zavřenými dveřmi. Navíc je otevřený dopis považován za útok. V souvislosti s osobním setkáním si kladu dvě otázky. Zaprvé co by osobní setkání změnilo. Snížily by se ceny permanentek? Pochybuji. Zadruhé pak přemýšlím, proč klub právě takové setkání během tvorby cenové politiky neinicioval sám a místo toho oznámil ceny v naprosto absurdní čas během třetí třetiny šestého zápasu semifinále za stavu 2:2, respektive po vypadnutí. Místo toho mohl počkat několik dní, než emoce opadnou a fanoušci překousnou konec v play-off.
Jsem připraven s vámi kdykoli diskutovat/vysvětlovat kroky, které v rámci marketingu a ticketingu realizujeme, protože jak jsem již zmínil v úvodu, věrných fanoušků si velice vážíme a uvědomujeme si, že bez nich to prostě nejde.
Děkuji a přeji hezký den
KOMENTÁŘ: Též děkuji, Jan Huk (konečně se někdo podepsal:-))
NÁZOR AUTORA NEMUSÍ BÝT TOTOŽNÝ S NÁZOREM ČLENŮ REDAKCE SPARTA HOCKEY SUPPORTERS!
Pokud chcete k novince přidat komentář, odsouhlaste prosím sociální pluginy v rámci nastavení souborů cookies. Komentáře využívají plugin Facebook.com.